Mezzotint
"Uit de duisternis komt het licht". Mezzotint (mezzo tinto, dark art) is een van mijn favoriete technieken.
Mezzotint is in de 17de eeuw ontwikkeld en betekent letterlijk half-tonen of half-schaduw. De techniek maakt het mogelijk om allerlei tinten te maken van een kleur (of kleuren) die men afdrukt. Veel mezzotinten worden in zwart afgedrukt, met allerlei grijsnuances tot wit toe. Maar ook kleuren worden gebruikt, vaak in contrast met een donkere achtergrond. De kleuren die afgedrukt worden zijn intens en tegelijkertijd fluweelachtig. Oplages van mezzotinten zijn meestal klein omdat de plaat slijt en de kwaliteit van de afbeelding dus afneemt bij grotere oplages.
Een koperplaat wordt ruwgemaakt met een wiegijzer of een roulette.
Als de plaat wordt ingeïnkt en een afdruk wordt gemaakt, dan is een volledig donkere afdruk het resultaat. Uit deze duisternis zal het licht verschijnen door de ruwe plaat te schrapen en te polijsten. Hoe meer een gebied wordt gladgemaakt of gepolijst, hoe helderder het op de afdruk zal zijn.
Mezzotint plaat (halo). 1 = wiegijzer, 2 = schraapstaal, 3 = roulette, 4 = polijststaal, 5 = polijststaal
Detail mezzotint met rechts het ruwe deel van de plaat en links de geschraapte en gepolijste halo en de kleinere takken gegraveerd met de burijn (een kleine beitel).
Ets
Voor het maken van etsen gebruik ik koperplaat in combinatie met ijzerchloride en citroenzuur. Deze Edinburgh methode (1997) is mens- en milieuvriendelijk. Van etsen kunnen veel afdrukken worden gemaakt. Maar na het etsen van een afbeelding kunnen zaken worden toegevoegd of verbeterd met een burijn die diepere lijnen trekt of met droge naald, die dunne lijnen maakt, direct tekenend in de plaat. Met name bij met gebruik van de droge naald techniek slijt de plaat snel en kan de oplage niet groot worden.
~~~